Rugklachten? 7 tips om er vandaag nog wat aan te doen.

Het is een van de meest voorkomende klachten. Bijna iedereen heeft er weleens last van. Op Facebook lees ik met grote getallen: “Het zal er wel bij horen. Er is weinig aan te doen. Ik moet er maar mee leren leven en neem af en toe een pijnstiller”. En zodra ik deze reacties lees krijg ik letterlijk kippenvel van.
Op dat moment wil ik het liefste tegen jullie allemaal persoonlijk zeggen: ho stop! Het hoort er niet bij!

You always have a choice

Mijn vriend zei laatst tegen mij: “Je hebt áltijd een keuze. Ook als je ze even niet ziet, ze zijn er wel”. En dat geldt ook voor rugpijn klachten. Er is namelijk een heleboel wat je er wél aan kunt doen.

De vraag die jullie horen te stellen is dan ook: “Hoever ben ik bereid te gaan om er wat aan te doen?” Hoeveel tijd en energie wil ik hier in steken? In de tijd dat je achter de televisie zit en je favoriete tv serie kijkt, had je ook wat aan je klachten kunnen doen.

Even belangrijke informatie
Sluit eerst andere lichamelijke problemen uit. Zijn er foto’s gemaakt van je rug, is er iets aan de hand zoals slijtage? Zo nee, dan kun je onderstaande oefeningen uitvoeren. Twijfel je? Overleg altijd met je arts, therapeut of voel zelf aan wat kan en wat niet.

Zeven tips voor rugpijn klachten
1. Bewegen, bewegen en nogmaals bewegen. Maar….. wél op de juiste manier. Leer te voelen hoe jij beweegt. Hoe zet jij je voeten neer als je loopt? Hoe pak jij iets van de grond? Dit geldt ook voor je houding. Hoe sta je of zit je achter de computer?

2. Dagelijkse of wekelijkse stretchoefeningen. De meeste pijnklachten komen vanuit de spieren in de rug. Bewust of onbewust staat er veel spanning op je spieren. Door stretchoefeningen laat je je rugspieren weer ontspannen. Sanny heeft op youtube een video geplaatst met allerlei stretchoefeningen voor je rug. Op youtube vind je nog veel meer oefeningen. Klik hier voor het filmpje van Sanny.

Let op: wil je deze oefeningen ook gaan doen? Bouw de oefeningen rustig op. Kijk hoever je kunt gaan en voel waar de spanning zit. Overdrijf niet, maar luister naar je lichaam. Gaat het niet meer? Stop dan en rust even. De dag daarna kan het zijn dat je lichaam een reactie geeft. Dat betekent dat je een stap terug moet doen en minder ver moet stretchen. Je lichaam hoort losser aan te voelen, niet pijnlijker.

3. Een foamroller. Wie dit heeft bedacht is geniaal. Deze tip kreeg ik van mijn haptonoom. Wanneer je op je rug ligt, leg je deze roller onder je knieholtes. Je benen ontspannen hierdoor en je onderrug komt recht te liggen. Deze houding kun je perfect combineren met het oefenen op je buikademhaling.

4. Houdt je rug warm. Onder de douche en een warm bad zijn de meest voor de hand liggende opties. Maar heb je weleens warmtepleisters of verwarmende gel geprobeerd? Door warmte kunnen de vezels in je spieren beter ontspannen.
5. Controleer je matras en kussen. Is je matras niet te zacht of te hard? Helaas is het moeilijk om aan te raden welk matras en welke hardheid geschikt is voor personen met rugklachten. Het is heel persoonlijk wat iemand prettig vindt.
6. Massage. Het is algemeen bekend dat een massage een uitkomst kan bieden bij spierpijn en de ontspanning van spieren.
7. Schoenen. Misschien niet het eerste waar je aan denkt bij rugpijn. Toch kunnen schoenen van slechte kwaliteit rugpijn veroorzaken. Zorg daarom altijd dat je schoenen koopt waar je steun aan hebt en je goed op kunt lopen.

Dit is een greep uit diverse tips die er zijn voor rugpijn. Er bestaan nog veel meer oefeningen. Op Google kun je veel informatie vinden of stel vragen aan je therapeut.

Dus stel ik nu de vraag aan jou: Hoever ben jij bereid te gaan om er wat aan te doen?” En onthoud: Je hebt áltijd een keuze!

Liefs, Sharon

Add A Comment