De vijf meest gebruikte supplementen bij chronische pijn of vermoeidheidsklachten.

Opvallend vaak hoor ik dat er tekorten zijn in het lichaam van vitamines of andere elementen bij mensen met pijn of vermoeidheidsklachten. Het gaat voornamelijk om een tekort aan vitamine B12 of vitamine D.
Bij je huisarts kun je door een bloedtest erachter komen of jij ook een tekort hebt. Maar wat als je een tekort hebt? Hoe vul je dit dan aan?
Er bestaan verschillende soorten supplementen die speciaal zijn ontwikkeld om deze tekorten aan te vullen. Merendeels van de mensen die supplementen gebruikt geven aan dat zijn of haar klachten zijn verminderd en meer energie hebben gekregen.

De top vijf meest gebruikte supplementen

De drempel om extra vitamines of elementen in te nemen is een stuk verlaagd dankzij supplementen in de vorm van tabletten of poeders. Deze zijn gemakkelijk verkrijgbaar bij een drogist of apotheek.

Vitamine B12
Vitamine B12 (cobalamine) is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Vitamine C
Vitamine C heeft een antioxidant functie en beschermt daardoor de lichaamscellen tegen oxidatieve schade. Oxidatieve schade ontstaat als gevolg van blootstelling aan vrije radicalen. Vitamine C is onder meer nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.
Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.
Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

Magnesium
Magnesium is een mineraal dat aanwezig is in iedere cel van het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten. Magnesium speelt een belangrijke rol bij de werking van enzymen in het lichaam en is betrokken bij de aanmaak van hormonen. Ongeveer de helft van de magnesiumvoorraad in het lichaam bevindt zich (in combinatie met calcium en fosfaat) in het bot. Let er wel op dat er al gauw een teveel aan magnesium wordt ingenomen. Dit komt omdat de dagelijkse behoefte lager zit dan in een magnesiumsupplement. Bij een teveel aan magnesium kun je klachten bij je ontlasting ervaren zoals diarree. Het is dan aan te raden de hoeveelheid te verminderen of te stoppen.

Probiotica
De darmflora is een verzamelnaam voor alle bacteriën die in de darm leven. In totaal zijn dat ongeveer 100 biljoen bacteriën. Deze darmbacteriën kunnen onderverdeeld worden in nuttige en schadelijke bacteriën. Bij een gezonde darmflora zijn de nuttige en schadelijke bacteriën met elkaar in evenwicht. De binnenkant van de darmwand is in dat geval helemaal bezet met bacteriën. De schadelijke bacteriën kunnen zich daardoor niet vermenigvuldigen, omdat er onvoldoende ruimte en voedsel is voor nieuwe bacteriën. Zo blijft het evenwicht in stand.
De darmflora kan veranderen door bijvoorbeeld ziekte, een infectie of een behandeling met medicijnen zoals antibiotica. Antibiotica doden namelijk niet alleen schadelijke bacteriën, maar ook de nuttige bacteriën uit de darmflora. Hierdoor raakt de darmflora verstoord en ontstaan er lege plekken op de darmwand. De schadelijke darmbacteriën krijgen daardoor de kans om zich te vermenigvuldigen. Wanneer deze schadelijke bacteriën de overhand krijgen, kunnen we klachten krijgen of ziek worden.
Probiotica zijn producten die grote hoeveelheden nuttige melkzuurbacteriën bevatten. Deze bacteriën, zoals bijvoorbeeld de lactobacillen en bifidobacteriën, overleven het maagzuur en bereiken daardoor de darm. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de mogelijk gunstige effecten van probiotica op verschillende klachten en aandoeningen. Ook wordt er onderzocht of gebruik van probiotica de weerstand verhoogt. Er is echter nog veel meer wetenschappelijk onderzoek nodig, voordat daar duidelijkheid over is.
Er zijn aanwijzingen dat probiotica kunnen helpen bij verstopping en bij sommige vormen van diarree. Als je last hebt van verstopping of diarree, kun je eens proberen om probiotica te gebruiken. Het is belangrijk dat je probiotica een aantal weken dagelijks gebruikt, voor een merkbaar effect. De bacteriën in probiotica verlaten je lichaam namelijk met de ontlasting.
Heb je antibiotica gebruikt? Om de natuurlijke en juiste balans van bacteriën terug te krijgen in je darmen is het raadzaam om na de kuur te starten met probiotica. Steeds meer huisartsen ontdekken de voordelen van probiotica en adviseren dit dan ook na een antibioticakuur.

Eigen ervaring met betrekking tot PDS
Zelf gebruik ik dagelijks probiotica en een aanvullend supplement voor antioxidanten. Daarnaast heb ik een tijd magnesium gebruikt. Sinds ik probiotica gebruik in combinatie met een aangepast dieet, zijn mijn darmklachten (PDS) grotendeels verdwenen.

Bespaar energie én tijd
Je weet welke vitamines en elementen het meest worden gebruikt, maar waar kun je deze het beste aanschaffen?
Persoonlijk ben ik groot fan van de online shop Vitaminstore. Het grootste voordeel is dat het een (erkend) online shop is, waardoor ik een enorme hoeveelheid energie bespaar. Online shoppen is dan ook echt een aanrader.

De Vitaminstore heeft een uitgebreid assortiment, geven deskundig advies en heeft lage verzendkosten. Wist je dat ze nu een speciale actie hebben? Door je aan te melden voor de nieuwsbrief, ontvang je € 2,50 korting bij je eerste aankoop. Je verzendkosten heb je dus al terugverdiend plus wat extra! Klik op het plaatje om naar de website te gaan.

Welke supplementen gebruik jij? Laat het ons weten in een reactie.
Liefs, Sharon

Disclaimer: Ik ben geen arts. De informatie komt vanuit onderstaande bronnen en eigen ervaringen. Voor deskundig advies schakel een professional in. Twijfel je of je een tekort hebt? Maak dan een afspraak bij je huisarts om een meting aan te vragen.
Bronnen

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesium
https://www.mlds.nl/gezonde-buik/probiotica/

Add A Comment