Lezersvraag: Fibromyalgie en hooggevoeligheid

“ Zijn er nog mensen die soms heel emotioneel zijn? En wat doen jullie eraan?”

Deze vraag werd vanochtend gesteld in een Facebook groep voor fibromyalgie patiënten.

De groep is opgericht om elkaar te steunen en om vragen uit te wisselen. Vanochtend heb ik een kort antwoord gegeven op de vraag van deze mevrouw en ze vroeg of ik meer tips had. Om eerlijk te zijn ben ik best geschrokken van de antwoorden die zij heeft gekregen op deze vraag en heb dan ook besloten om vandaag nog een blog hierover te schrijven.

Enkele antwoorden heb ik letterlijk gekopieerd:

  • “Ja en ik probeer het al niet meer te stoppen dan want dat maakt het alleen maar erger”
  • “Ik ook huilen om de stomste dingen en gevoelloos op momenten dat je normaal gesproken zou huilen. Gewoon laten gaan. Kunt het niet stoppen”
  • “Hier ook al meer dan jaar extreme emoties. Wordt er gek van van al dat gehuil en tegenhouden maakt me nog zieker”
  • “De mensen zeggen al daar is ze weer met haar tranen terwijl ze niet beseffen hoe emotioneel alles bij me binnenkomt,laat staan dat ze begrijp dat ik op ben van het vechten zowel fysiek als mentaal.”
  • “Niks gewoon zo laten”
  • Heeft met de tijd te maken donkere dagen hebben de mensen meer last.

Voordat ik verder ga met schrijven wil ik benadrukken dat ik geen arts ben en fibromyalgie voor iedereen anders is.

De afgelopen tien jaar ben ik regelmatig in gesprek geweest met mensen met chronische pijn of vermoeidheidsklachten die last hebben van emotionele momenten. Wat mij opvalt is dat deze mensen ook relatief vaak hooggevoelig/hoogsensitief (HSP) zijn.
Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels van buitenaf. Zij nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar en hebben meer moeite en tijd nodig om indrukken te verwerken.

Voor meer informatie over hoogsensitief raad ik je aan om even hier te kijken.

“De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf”

Maar wat kun je doen om minder overprikkeld te raken?

Hieronder vind je een aantal tips waardoor je energie overhoudt en minder kans hebt om overprikkeld te raken:

  1. Houd een dagboek bij en schrijf daarin alle positieve dingen van de afgelopen dag. Complimenten, kleine of grote overwinningen, alles is goed zolang het positief is. Lees dit ook regelmatig terug. Je merkt op dat je hierdoor met andere ogen naar de wereld gaat kijken.
  2. Probeer je ademhaling laag te houden. Oefen met ademhalingsoefeningen om meer naar je buik te ademen. Dit geeft een ontspannen gevoel.
  3. Plan je ochtend en avondroutine. Wat werkt voor jou om te kunnen starten en af te sluiten? Yoga en meditatie kunnen hier een aanvulling zijn.
  4. Herken je triggers. Waardoor raak je overvoerd? Zijn dit bijvoorbeeld mensen met een negatieve instelling, te veel activiteiten op een dag, luidruchtige muziek of een prikkelrijke omgeving zoals volle ruimtes of felle kleuren?
  5. Plan voldoende me-time in. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Plan momenten voor jezelf in op de dag om tot rust te komen. Dit kan door bijvoorbeeld de radio/tv uitzetten, wandelen in de natuur of te gaan sporten.
  6. Leer prioriteiten stellen. Ben je erg moe en heb je toch een sociale verplichting? Wees eerlijk naar jezelf en naar anderen en geef aan wanneer iets teveel is.
  7. Vraag jezelf af of de emoties die je voelt ook echt van jou zijn. Is dit iets van jou of heb je met iemand contact gehad die boos of verdrietig was?
  8. Beperk het kijken of luisteren van nieuws. Dit kan je emoties en stemming beïnvloeden. Is het jou ook opgevallen dat het nieuws vaak een negatieve toon heeft?

Graag hoor ik van je in een reactie welke tips jij toepast en welk effect dit op jou heeft.

Liefs,

Sharon

Comments

  1. Annemiek

    Wat een leuke site, en wat een goed stuk. Tuurlijk ben ik wel eens emotioneel, en door fibro zal t misschien iets meer zijn, immers iedere dag pijn brengt frustratie met zich mee, ik ben wel gelukkig een positief mens en plan iedere dag iets wat me blij maakt, en probeer altijd de zonnige kant te bekijken van alles. Maar dat neemt niet weg dat ik soms ineens iets zie of lees waar ik treurig van wordt en dat kan best een dikke huilbui worden. En dat lucht ook weer op. Huilen mag van mij!

Add A Comment