Ben ik moe of heb ik minder energie?

Zoals bijna elke trouwe volger van Energyment weet, zijn paarden mijn grote passie in het leven. Ik ben dan ook vaak op stal te vinden. De mensen die mij bellen hebben dan ook een grote kans dat ze een paard op de achtergrond horen.

De paarden die ik aan de hand train, zijn niet zomaar brave paarden. Vaak zijn ze erg bang of hebben een trauma opgelopen. Door verschillende oefeningen te doen met ze, herprogrammeer ik de hersenen. Ik leer ze een ander gedrag aan. In plaats van te vluchten, leer ik ze aan om te ontspannen.
Paarden hebben de hersenen vanaf het begin van de aarde. Ze vluchten voor gevaar. Ze kunnen dan ook niet denken: “hé dit is niet spannend, laat ik maar eens ontspannen”. De oefeningen die ik met de paarden doe, leer ik het paard om het lichaam te ontspannen. Zodra die ontspannen is, kunnen ze mentaal ook ontspannen.

Wij mensen hebben daar in tegen geluk. Wij kunnen namelijk niet alleen eerst lichamelijk ontspannen en dan mentaal, maar ook eerst denken en dan lichamelijk ontspannen.

Dit brengt mij tot een oefening die binnenkort op deze website komt te staan.

Meer energie door andere woorden

De Nederlandse taal bevat gemiddeld 240.000 woorden. Dit aantal verandert per dag. Er komen woorden bij en en anderen gaan weer weg. En een deel van die woorden gebruiken wij om onze gevoelens te omschrijven. Voor een lijst met (de meeste) gevoelens klik hier.

In een week gebruiken wij slechts 12 hiervan om onze gevoelens te beschrijven. Weet je welke woorden jij gebruikt?

Een van de vele manieren om meer energie te krijgen is (gek genoeg) het veranderen van je woordenpakket. Je hersenen zijn vele malen sterker dan wij denken. Ze kunnen je namelijk voor de gek houden. Zodra jij een woord uitspreekt, koppelen je hersenen het gevoel eraan vast. Dit gevoel ervaar jij in je lichaam én geest.

Probeer het maar eens:

Zeg hardop tegen jezelf: Ik ben licht geïrriteerd. Daarna zeg je het zinnetje: Ik ben woedend!
Voel jij het verschil in je lichaam? Bij het woord woedend gaan je spieren op scherp staan.

Precies hetzelfde effect krijg je ook met de woorden moe, vermoeidheid, futloos, doodop en ga zo maar door.

Oefening 1; negatieve woorden
Maak voor jezelf een lijst en schrijf de woorden op die je gebruikt om bijvoorbeeld je vermoeidheid te uiten.
Schrijf daarachter nieuwe alternatieve woorden die je kunt gaan gebruiken, waarvan minder negatief is en  je meer energie van krijgt.

Voorbeeld:
Ik ben moe – ik heb op dit moment minder energie dan normaal.

Oefening 2; positieve woorden

Hetzelfde doe je met de positieve woorden. Je schrijft de woorden op die je gebruikt.
Daarachter schrijf je een nieuwe alternatief die je kunt gaan gebruiken, waarvan het gevoel intenser wordt.
Goed – geweldig
Slim – Briljant
Vastberaden – niet te stoppen
Goed – fenomenaal

Toepassen in de praktijk

Gebruik de nieuwe woorden een week lang. Daarna schrijf je op wat er voor jou verandert is. Heb je bijvoorbeeld minder negatieve gevoelens of minder spierspanning?

Wil je me vertellen hoe deze oefening is gegaan?

Liefs,

Sharon

 

Add A Comment