Stress en spanning loslaten – Met deze 8 tips creëer jij ontspanning!

Stress en Spanning Loslaten – met Deze 8 Tips creëer Jij Ontspanning!

Dit artikel is geschreven door Anne Kerkhoven – Founder & blogger van Hugging a Cactus. 

 

Dat je in jouw leven verscheidene stressvolle gebeurtenissen tegen het lijf loopt is een feit. Maar hoe je hiermee omgaat – dat is een tweede!

Word jij intens sjaggo, is het glas niet eens meer halfvol maar gewoon volledig empty, voorzie je een en al duisternis – kortom: laat jij jouw gevoelens en emoties beïnvloeden door stress en spanning? Of… Heb je de juiste tools om staande te blijven tijdens en na stressvolle momenten?

8 tips tegen stress en spanning

  1. Breng je stressbron in kaart + onderneem hier actie op

Wat is de oorzaak van jouw stress? Als je de kern van je probleem te pakken hebt kun je er daadwerkelijk actie op ondernemen.

Misschien krijg je spanning door een situatie op werk? Heb je een ietwat te kritische blik naar jezelf? Of leg je de lat te hoog, plan je teveel in een te kort tijdsbestek in, bevind jij je in een negatieve omgeving, spelen er vervelende dingen in je leven of zit het allemaal tegen met jouw gezondheid…

Er bestaan oneindig veel stressfactoren die op jouw pad kunnen komen, breng deze voor jezelf in kaart zodat je er actie op kunt ondernemen.

  1. Plan tijd met jezelf in

Ja, me-time… Zo ultra belangrijk! Hét moment om te monitoren wat er in je omgaat.

‘Ben ik ontspannen – ja? Mooi! Keep up the good work.’ ‘Voel ik mij gespannen – ja? Hoe kom dit tot uiting en waardoor komt het dat ik spanning voel?’ Geen input van buitenaf is soms o zo fijn, jij alleen met jezelf zonder prikkels van iets of iemand buiten jou.
Een puik idee tijdens een jou-momentje: pak je pen en papier er eens bij, schrijf wat er in je opkomt en verwerk op die manier je dag/week. Dit zorgt voor een hoop innerlijke kalmte.

  1. Ademhalingsoefeningen

Ademhalen, heer-lijk! Wat een ongelofelijke kracht- en energiebron. Althans… Als je het op de juiste manier doet.
Dit lijkt soms toch wel een onderschatte ontspanningsfactor te zijn. Ademhalen lijkt zo vanzelfsprekend, maar echt… Als jij jouw ademhaling onder controle hebt, doorhebt wat het voor je kan betekenen – dan gaat er een wereld voor je open. Je stresssymptomen verdwijnen als sneeuw voor de zon en je krijgt er letterlijk lucht en ruimte voor terug.

  1. Maak keuzes die een positieve invloed op jou hebben

Ja, kies voor zaken die jou en jouw leven verrijken. Dat wat jou energie geeft in plaats van energie kost.

Bijvoorbeeld:

  • Vul je leven in op een manier waardoor jij gelukkig en tevreden wordt.
  • Zeg een afspraak die eigenlijk niet uitkomt, om welke reden dan ook, eens af.
  • Plan rustmomenten voor jezelf in, take a break.
  • Doe het werk dat je leuk vindt.
  • Stel grenzen en plaats jezelf op 1; durf een ‘nee’ te verkopen.
  • Compenseer je dosis stress met iets dat jou energie en ontspanning geeft.
  • Verzamel de mensen om je heen waarbij ‘geven en nemen’ in evenwicht is, mensen die jou ook wat te bieden hebben – zodat jij niet alleen aan hen geeft. Kies voor mensen om je heen waarbij jij altijd jezelf mag zijn.

Interessant weetje: jij bent het gemiddelde van de 5 personen om jouw heen waarmee jij het meest optrekt. Dit betekent dus dat als jij met zwaarmoedige mensen omgaat; de kans groter is dat je dit overneemt. Maar ook dat als je met energieke en levenslustige mensen omgaat; je positief beïnvloedt wordt!
Keuzes keuzes keuzes, daar komt het toch uiteindelijk vaak wel weer op neer. Gelukkig zijn dit dingen die jij zelf in de hand hebt, jij beslist altijd over jouw leven.

  1. Zorg voor voldoende fysieke afleiding

Een belangrijk punt. Waarom? Omdat wanneer je fysieke afleiding hebt – je minder vast blijft zitten in je hoofd.

Zie je lichaam als jouw huis. Wanneer jij altijd op zolder bivakkeert (in je hoofd), dan creëer je afstand tussen jouw lijf en geest. Zorg voor een goede balans tussen deze twee. De een kan niet zonder het ander, ze functioneren het beste wanneer zij samen in evenwicht zijn en hun krachten kunnen bundelen.

Dus ga eens lekker:

  • sporten
  • wandelen
  • een duik in een zwembad nemen
  • fietsen
  • zingen
  • een massage nemen
  • creatief doen, bijvoorbeeld schilderen
  1. Stop met stressen omdat je gestresst bent

Je maakt je druk over het feit dat jij je zo druk maakt. Tja… Heeft het enige zin denk je? Absoluut niet.

Het is nu eenmaal zo dat je je druk maakt over het een of ander. Je helpt jezelf er natuurlijk niet mee als jij je dáár ook nog eens zorgen over gaat maken. Het tegenovergestelde gebeurt: je stresslevel verhoogt in plaats van dat het afneemt. Zoek liever wat afleiding of vind een manier om rust in jezelf te creëren.

  1. Uit je gevoelens en emoties

Hiervoor heb ik een verhelderende metafoor bedacht:

Je hebt een bal, en deze bal duw je onder water. Wat merk je? Er komt druk op te staan, spanning. Waarom? De bal wil omhoog. Wat gebeurt er als je de bal loslaat? Hij schiet met een gewelddadige kracht omhoog.Exact hetzelfde geldt voor jouw gevoelens en emoties. Ze willen gezien worden. Wat zij doen is jou een seintje geven, een seintje dat er iets speelt en dat je iets moet veranderen of verwerken.

Een heel bijzonder mechanisme dus eigenlijk! Maak er gebruik van. Luister naar jouw gevoelens en emoties, altijd. Het brengt je zoveel!

  1. Leer de juiste prio’s te stellen
    Exact. Leer jezelf aan dat je jouw bezigheden ordent. Alles tegelijk en door elkaar doen levert een ongezond hoge dosis stress op, en daar willen we nu juist van af!

Hoe je dit bereikt? Detecteer, da’s niet meer dan een interessant klinkend woord voor opsporen, wanneer én waarom jij onrust ervaart. Ga na wat er speelt in je leven en orden het vervolgens. Bekijk alles eens op je gemakje – wat heeft voorrang en wat kan even wachten? Stel prioriteiten.

Ik wens je alle kracht toe, met deze kritische blik op jezelf en jouw leven te werpen – waardoor er een nog fantastischer en meer onbevangen leven op je staat te wachten!

 

 

Hugging a Cactus is een website waarop een helpende hand wordt aangereikt aan mensen die een burn out willen voorkomen of overwinnen.

 

 

Add A Comment